Главная > Ты кто такой? > ПРО КІЧ ТА ТИХ, ХТО ЙОГО ПОЛЮБЛЯЄ

ПРО КІЧ ТА ТИХ, ХТО ЙОГО ПОЛЮБЛЯЄ

Чи подобаються вам пластмасові квіти?

ПРО КІЧ ТА ТИХ, ХТО ЙОГО ПОЛЮБЛЯЄ

 

О.Ю. Щербина-Яковлева

 

 

Чи подобаються вам пластмасові квіти?

Звичайно ж, подобаються, адже їх так багато навколо нас! Дбайлива господиня, побачив, як гарно прикрашена квартира у її подруги чи сусідки, потрапляє на ринок у ті ряди, де продаються яскраві, палаючи усіма кольорами, шовкові чи пластикові вітки, квіти, букети... Чи не в кожній міській квартирі стоять на шафах, столах, висять на пристінках ці помітні прикраси.

Та й не тільки в квартирах ми їх вбачаємо. У дорогих магазинах, у відділах «для крутих» сьогодні повним-повно не тільки букетів, а і навіть кущів, ледве цілих дерев, яки дуже подібні до справжніх. З'явилася своєрідна мода: в сучасних установах, переважно тих, де господарі мають гроші «на дизайн», кабінет директора та приймальню секретарки вже не можна уявити собі без такого величезного куща чи бучного шовкового букету.

Крім помпезних вазонів з квітами для гуліверів, ці приміщення обов’язково прикрашають також своєрідні витвори «мальовництва» – «картини»... ну хоча б із Голландії, як стверджує реклама на міському ринку, а інколи ще і кімнатні споруди паркового мистецтва, де розміщуються мініатюрні фонтани, скелі, японські пагоди і таке інше...

«Це – моя колекція живопису», а це – моя ікебана!» з гідністю підкреслює хазяїн чи хазяйка, вважаючи, що досягала авангардних рубежів сучасного естетичного життя.

Людині властиво прагнення до краси. Отримати естетичне виховання, навчитися розрізняти прекрасне від безобразного дуже важко, а естетичні потребі, тобто потреби в відчуванні краси навколо себе, є у кожної людини, незалежно від рівню виховання та освіти. Ще в 19 столітті, коли швидко  здійснювався підйом підприємницької діяльності, з’явилися її напрямки, які відгукнулися на це прагнення своєрідним чином. Промисловість почала у великої кількості виготовляти речи, які самі не є творами мистецтва, але тільки імітують їх. У 20-му столітті галузі виробництва речей, спеціально призначених для задоволення «естетичних потреб» широких шарів населення із середнім рівнім матеріальної забезпеченості, розвиваються у найширшому масштабі. Головна особливість цих речей полягає в тому, що вони не розвивають художні уявлення людини, яка доторкається до них, не збагачують  її естетичні потреби, а віддзеркалюють їх у їхньому «недоторканному» виді. Але у людини створюється ілюзія, що вона досягла якогось високого рівню знайомства зі світом краси, адже ж у всіх її знайомих є саме таки речи!

Це явище, коли естетичні потреби задовольняються неповноцінними, малохудожніми речами, вже давно стало предметом наукового вивчення культурологів. Воно отримало найменування кічу. Але кіч – це не тільки побутові прикраси. Кіч – це широка сукупність явищ, яка буквально пронизує собою все наше життя.

Кіч – це стиль, за яким утворюються речи щоденного вжитку, оформлюється дизайн житла, дачі,  службового приміщення або навіть садової ділянки За цим стилем також може бути оформлена зовнішність людини:  пошитий її одяг, накладений «мейк ап», тобто макіяж.

Це ще й особливий стиль одягу, точніше, декілька сучасних стилів одягу, переважно молодіжних, мають характерні риси кічу.

Споживачі кічу –  особлива соціальна категорія:  люди, малоосвічені в естетиці.

Походження кічу – незадоволена потреба в красі.

Кіч на має відношення до мистецтва Він ні в якому разі не є мистецтвом.

Тому той, хто бажає створити імідж себе самого як витонченої людини, естетично розвинутої особи, яка має гарний смак, не повинен оточувати себе витворами кічу.

Світ естетичного – це розмаїття природних та соціальних феноменів, які сприймаються людиною як особливі явища, явища нескінченно різноманітні, але в той же час чимось поріднені.  Ти загальні риси, які поєднають світ речей, які ми визначаємо як естетичні, – це наявність важко уловимого поєднання гармонії та деяких її порушень, порядку та особливих, непомітних, таких, що не кидаються до очей відхилень від нього. І завжди за цими рисами ми бачимо свідоцтво: тут є життя  у самому широкому розумінні цього слова: життя як рух, як розвиток Космосу, як виникнення ще  одної синергійної системи, яка ще раз доповнює собою усе багатства Всесвіту.

 

Кіч не має ніякого відношення до справжнього мистецтва. Утворений промисловими технологіями, він належить світу пара-естетичних явищ, тобто таких, що існують десь поряд з красою, але все ж не могуть бути позначені категорією прекрасного. Витвори у кітчевому стилі завжди тільки імітують, повторюють щось. Вони «майже як живі», але не живі. Вони створені «майже майстерно», але насправді ж це майстерність конвеєру, досконалість машинної технології.

 

О.Ю. Щербина-Яковлева.  – 08.03.2008 р.

 

 

 

© 2010 olena.scherbina.sumy.ua | Design by metamorphozis.com. | Powered by Lubimy Site